SPELIDEETJES VOOR KIDS

SPELIDEETJES VOOR KIDS

Schaduwtrappen
Ballonvoetbal
Junglevijver
Sneller, duizendpoot!

 

 

 


Schaduwtrappen

Benodigdheden
Zon en sterke benen

Spelregels
Schaduwtrappen is een echt krachtspel voor twee tot vijf kinderen, waarbij ze flink op de benen moeten kunnen staan. Met meer spelers wordt het spel onoverzichtelijk.
De spelers moeten proberen op de schaduw van een andere speler te trappen, zonder dat de eigen schaduw daarbij onder de voeten van een andere schaduwtrapper terechtkomt. Snel reageren is de boodschap!
Eén na één worden de schaduwtrappers uitgesloten nadat op hun schaduw is getrapt. Na het spannend eindduel is de winnaar bekend en wordt hij uitgeroepen tot "Schaduwkoning".

Ballonvoetbal

Benodigdheden
2 zwembanden
1 ballon

Spelregels
De kinderen vormen twee teams. Baken een groot speelveld af, bijvoorbeeld in de tuin of in het park. De zwembanden worden aan elk einde van het veld gelegd, als doel voor elke ploeg. Een volwassene neemt de taak van scheidsrechter op zich.
De scheidsrechter fluit de wedstrijd op gang. Op de plaats van de aftrap - halfweg tussen de beide doelen - gooit hij de ballon boven de hoofden van twee tegenstanders in de lucht. Eén van beiden vangt de ballon en beide teams moeten nu proberen de ballon tot in het doel van de tegenstander te brengen, wat deze natuurlijk tracht te verhinderen.
De ballon mag met alle lichaamsdelen worden getrapt, alleen aanraken met de arm of de hand is verboden. Elke ploeg moet samen het doel verdedigen, want er is geen doelman. Een doelpunt is gemaakt zodra de ballon helemaal door de zwemband verdwenen is.
De moeilijkheidsgraad kan worden verhoogd door de zwembanden op te hangen om de ballon er door te trappen.
Na een doelpunt trapt de ploeg af die het doelpunt tegen heeft gekregen. De scheidsrechter let erop dat de spelregels worden nageleefd en fluit bij overtredingen een strafschop of een vrije schop. Na 20-30 minuten is de wedstrijd afgelopen.
Wie maakt de meeste doelpunten?

Junglevijver

Benodigdheden
6 blikken dozen
1 "schat"

Spelregels
Stevige kleding aan en dan naar buiten! De regenspelers zoeken een plas of een nat stuk gazon uit van ongeveer drie tot vier meter breed, maar niet meer dan tien centimeter diep.
De kinderen beelden zich in dat ze op expeditie in het Zuid-Amerikaanse oerwoud gaan. Er moet een nog onontdekte piramide worden gevonden, waarin kostbare schatten verborgen zijn. Voor ze hun doel bereiken staan de moedige expeditieleden voor een hindernis: een watervlakte, waarvan niemand weet wat er woelt en krioelt. Giftige waterslangen of misschien glibberige bloedzuigers? Het is in ieder geval aan te raden de gevaarlijke poel over te steken zonder het water aan te raken.
Wanneer er meer dan twee piramidezoekers zijn, worden koppels gevormd die tegen elkaar aantreden.
En dat gaat zo: ze krijgen elk drie blikken dozen. Twee dozen zetten ze neer aan de rand van de poel en ze gaan erop staan, de derde doos houden ze in de hand. Als een helper "Op de plaats, klaar, start!" heeft geroepen, start elke schattenzoeker. Hij bukt zich, zet de derde doos voor zich neer en zet een stap vooruit. Dan wordt de vrije doos, die hij achter zich heeft gelaten, opgenomen en schuin voor de voorste voet in de plas gezet. Voorzichtig zet hij de volgende voet op deze doos… tot hij de overkant bereikt.
Wie het evenwicht verliest en in de plas trapt, wordt door slangen aangevallen. De tegenstander heeft dan gewonnen en mag een ronde verder.
Trapt niemand in de plas, dan wint diegene die het snelst de andere oever bereikt.
Elke winnaar treedt aan tegen de winnaar van een ander duo.
Na de expeditie krijgt de uiteindelijke winnaar de schat!

Sneller, duizendpoot!

Benodigdheden
1 zakdoek per speler

Spelregels
Alle kinderen trekken hun schoenen en sokken uit en gaan achter elkaar op een rij staan.
Het eerste kind neemt een zakdoek, rolt hem op tot een band en klemt hem tussen de tenen van de rechtervoet. Het tweede kind in de rij neemt het andere einde en doet net hetzelfde. Dan neemt hij zijn eigen zakdoek, rolt hem op en klemt een uiteinde tussen de tenen van de linkervoet. Zo vormen de kinderen een duizendpoot.
Daarna zet het "beest" zich in beweging. Opgelet: niemand mag de verbinding verbreken! Hoe meer kinderen en benen, hoe leuker!
Je kunt met verschillende duizendpoten ook een loopwedstrijd organiseren.

Terug