De plaats van zoet in een evenwichtige voeding

De plaats van zoet in een evenwichtige voeding

Mmmm, snoepgoed… Heerlijk! Maar wat is de plaats van zoet binnen een evenwichtige voeding? Past het wel binnen een gezonde levensstijl? En hoeveel zoet mag ik dan eten? Wat zit er eigenlijk in snoep? Hoe verzoen ik genieten en gezond leven? Zoveel vragen die we ons regelmatig stellen, en die we in dit hoofdstuk willen beantwoorden.

 

Wat zijn zoetwaren?
Een kwestie van evenwicht
Welke plaats heeft zoet binnen voeding?

Wat zijn zoetwaren?

Met zoetwaren worden meestal gesuikerde voedingsmiddelen bedoeld die uit het vuistje worden gegeten, zoals chocoladerepen, snoepjes en andere zoetigheden.

Een kwestie van evenwicht

Onze voeding geeft ons lichaam de energie die het nodig heeft om te kunnen functioneren, bewegen, denken, enz. Als de hoeveelheid opgenomen calorieën overeenstemt met het aantal verbruikte calorieën (door lichaamsbeweging), is de balans in evenwicht en zal ons gewicht stabiel blijven. En een gezond gewicht behouden is essentieel om gezond te leven.

Is de hoeveelheid calorieën van je voeding hoger dan de hoeveelheid verbruikte calorieën, dan slaagt het organisme ze als reserve op in de vorm van vet. En daarom verdik je als je te weinig beweegt en te veel eet.

Je dag is niet evenwichtig? Vergeet niet dat je een evenwichtige voeding kan spreiden over verschillende dagen. Elke dag moet niet 100% evenwichtig zijn. Eventuele afwijkingen kun je de volgende dag gemakkelijk goed maken.

Handige tip: Beweeg elke dag! Zorg dat je energie-inname in balans is met je energieverbruik.

Bijna alle voedingsmiddelen bevatten calorieën (behalve water, thee, koffie, enz.). Hun energiewaarde varieert volgens het type voedingsstof:

1 g eiwitten = 4 kcal
1 g koolhydraten of suikers = 4 kcal
1 g lipiden of vetstoffen = 9 kcal
1 g alcohol (ethanol) = 7 kcal

Welke plaats heeft zoet binnen voeding?

Een evenwichtige voeding bestaat in de eerste plaats uit drie hoofdmaaltijden en twee tot drie tussendoortjes. Binnen deze eetmomenten kan men zoetwaren perfect inpassen, zonder het evenwicht te verstoren.
Doe het echter met mate. Het is niet de bedoeling om de hele dag van tussendoortjes te smullen. Je kan natuurlijk echte genietmomenten inlassen binnen een evenwichtige voeding.

Handige tip: Geef snoep een plaats binnen een evenwichtige voeding. Beschouw het dus niet als een extra bij het eten.

Enkele vergelijkingen

Wat in voeding en zoetwaren zit, lees je op de verpakking. Soms zie je de samenstelling per 100g en soms kun je ook de samenstelling per portie terugvinden. Als je verschillende dingen wilt vergelijken, kijk je het beste naar de samenstelling per portie. Op die manier vergelijk je effectief wat je opeet. Zolang je natuurlijk de aangegeven porties volgt.

In onderstaande tabel vind je de voedingswaarden van enkele tussendoortjes. Dit zijn de waarden per portie, je kunt ze dus gemakkelijk met elkaar vergelijken.

  Portie in g Energie (kcal) Eiwitten (g) Vetten (g) Koolhydraten (g) Natrium (mg)
Een handje noten 35  221  8,3  18,76  4,72 2,45 
Mueslikoekje
met vruchten
 40  161    2,44    5,96    24,52  103,2 
Eén vanillewafel 50 232  3,75 12,65    26,25  90 
Mars (1 reep) 51 228 1,9 8,6 35,6 8
Eén appel   150    74   0,6  17,7  3
Eén banaan  150  124    1,65  29,4   0
Halfvolle platte
kaas met fruit 
150 212  13,2 7,2   23,55  61,5 

Bovenstaande waarden zijn gebaseerd op gegevens van de Nubel-Jaartabel 2004, Nevo-Jaartabel 2001 en andere gegevens.

Het evenwicht binnen de actieve voedingsdriehoek

De actieve voedingsdriehoek is onderverdeeld in verschillende vakken. Een evenwichtige voeding bestaat uit voedingsmiddelen uit elk van die verschillende vakken. Hoe kleiner het vak, hoe minder je ervan mag eten. Zoetwaren horen thuis in de restgroep, het kleinste vakje van de driehoek. Deze restgroep is niet noodzakelijk om gezond te eten, maar mag wel binnen de juiste proporties deel uitmaken van je dagelijkse voeding.

Zoetwaren zijn dus zeker niet verboden, het is gewoon een kwestie van hoeveelheid en frequentie.

De actieve voedingsdriehoek illustreert het grote evenwichtsprincipe. Uiteraard mag men daarbij het grootste vak, lichaamsbeweging, niet uit het oog verliezen.

 

Handige tip: Eet elke dag uit de verschillende vakken van de actieve voedingsdriehoek en houd rekening met de grootte van het vak voor een evenwichtige voeding.

                                                         VIG©

Terug